zondag 11 mei 2014

Muziek voor de zondagochtend - Jimmy RUSHING "I Left My Baby " !!!

Het is van dat weer om naar de radio te luisteren. Dan is afstemmen op de Concertzender vaak een goed idee. Gistermiddag deed ik dat en ik viel midden in een uitzending over Jimmy Rushing (1901-1972). De grote blueszanger, die ook fysiek omvangrijk was ("he's five feet tall and he's five feet wide"). Hij zong van 1938 tot 1945 bij het orkest van Count Basie en trad ook daarna veel op met jazzmusici, zoals met Duke Ellington, Dave Brubeck en Buck Clayton.

Met zijn geweldige stem, van bariton tot tenor, kwam hij moeiteloos uit boven de hoorns en de rietblazers van een big band. Ik dacht, ik pak even de CD er bij die ik van hem heb. Maar na wat zoekwerk bleek die van die andere Jimmy te zijn, Jimmy Witherspoon, optredend op het Monterey Jazz Festival in 1959, met grootheden als Gerry Mulligan en Ben Webster. Over Jimmy Witherspoon dan maar een andere keer.

Nu dus Jimmy Rushing met de Count Basie Band. Ook met Ben Webster (!). En Roy Eldridge (!). En ook zie je Gerry Mulligan meeblazen.

Geen opmerkingen: